Circulair

Op weg naar een circulaire economie

In 2050 wil Nederland volledig circulair zijn. Dat betekent dat we overstappen naar een economisch systeem waarin grondstoffen zoveel mogelijk worden hergebruikt, zodat er geen afval meer is. Het huidige globale economische systeem is veelal nog lineair ingericht: producten worden geproduceerd, gebruikt en vervolgens weggegooid als afval. Het probleem met de lineaire economie is dat grondstoffen verloren gaan. Deze grondstoffen zijn eindig en daarom moeten we daar slimmer en efficiënter mee omgaan.

Regelgeving

Om ervoor te zorgen dat Nederlandse bedrijven in beweging komen heeft de Nederlandse overheid doelen opgesteld, op basis van de Green Deal en het Klimaatakkoord van Parijs. De doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit vanuit de Nederlandse overheid zijn als volgt:

Doelstellingen 2030

In 2030 gebruikt Nederland 50% minder primaire abiotische grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel).

In 2030 stoten we in Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uit dan we in 1990 deden.

Doelstellingen 2050

Nederland wil in 2050 een volledig circulaire economie hebben.

In 2050 moet de uitstoot van broeikasgassen met 95% afgenomen zijn.

Lees hier meer over de doelstellingen: doelstelling broeikasgassen & doelstellingen circulariteit

Tijd om in actie te komen!

De doelen die we onszelf hebben gesteld zijn ambitieus. 2030 staat al om de hoek en er valt nog veel te gebeuren. Om de doelstellingen te halen is een radicaal nieuwe aanpak nodig. Nieuwe strategieën, nieuwe verdienmodellen en nieuwe circulaire productontwerpen. Een groot onderdeel van de uitdaging is ook dat je het als organisatie vaak niet alleen kunt. Je bent vaak deels afhankelijk van je ketenpartners, zoals je leveranciers, afnemers en productgebruikers. Om grip te krijgen op deze ontwikkeling is het belangrijk dat je zo vroeg mogelijk met circulariteit aan de slag gaat. Daarbij helpt Horizonteer je graag op weg, met zowel strategisch inzicht als daadwerkelijke uitvoering.

Het circulaire gedachtegoed

Als je wilt weten waar je naartoe moet gaan en ook hoe je daar komt, dan moet je eerst weten waar je nu staat. Daarom is het handig om eerst te beoordelen hoe jouw producten ervoor staan in de verschillende stadia van hun levenscyclus. Door een quick-scan te doen op de 6-stadia zie je al snel waar er verbetering mogelijk is voor jouw product. Dat vormt het startpunt voor jouw reis op weg naar circulair.

Sluiten van cirkels

Het ultieme doel van de circulaire economie is om cirkels te sluiten. Veel grondstoffen zijn eindig. Daarom moeten we ernaar streven dat er zo min mogelijk materialen eindigen op de schroothoop of in de verbrandingsoven. Door de 10-R strategieën toe te passen kunnen we materialen langer in het systeem houden. Hoe kleiner de cirkel gehouden wordt, hoe meer economische waarde er in de componenten en materialen behouden wordt en hoe minder energie het kost om de producten weer als nieuw te maken.

Circulaire doelstellingen

Binnen de circulaire economie sturen de 10-R strategieën aan op drie hoofddoelstellingen: versmallen, verlengen en sluiten. We geven je graag inzicht in wat deze doelstellingen inhouden, wat er te winnen valt en hoe Horizonteer je verder kan helpen bij het behalen van deze doelstellingen.

1. Versmallen

Milieu-impact verkleinen door minder primaire grondstoffen te gebruiken; door minder materiaal te gebruiken, door over te stappen op secundaire grondstoffen of door gebruik te maken van hernieuwbare grondstoffen.


Waarom versmallen?

Lagere cradle-to-gate milieu-impact van jouw producten.

Betere MKI score (Milieukostenindicator) voor een competitief voordeel.

Beter bestand tegen grondstoffenschaarste.

Minder beïnvloed door schommelingen in grondstoffenprijzen.

Minder materiaalgebruik = lagere materiaalkosten.


Hoe Horizonteer helpt:

  • Neerzetten van een circulair productontwerp.

  • Onderzoek naar alternatieve (duurzame) materialen.

  • Ketensamenwerkingen faciliteren.

2. Verlengen

Milieu-impact verkleinen door de levensduur van producten en componenten te verlengen, het zij bij dezelfde gebruiker of bij een nieuwe gebruiker. Mogelijkheden zijn: hergebruik in dezelfde functie, onderhoud, reparatie, refurbishment, herfabricage of hergebruik in een andere functie.


Waarom levensduur verlengen?

Lagere milieu-impact, doordat de fabricage van een nieuw product wordt uitgesteld.

Hogere klanttevredenheid, doordat producten langer meegaan.

Concurrentievoordeel: klanten zijn bereid om meer te betalen voor producten die langer meegaan.

Duurzaam imago: Verlenging van de levensduur van producten draagt bij aan een positief imago.

Kansen voor nieuwe verdien- en bedrijfsmodellen: lease-constructies, onderhoudsabonnementen, inkomsten uit reparatie, etc.


Hoe Horizonteer helpt:

  • Ontdekken van de mogelijkheden met betrekking tot levensduurverlenging.

  • Klantenonderzoek naar gebruik en wensen voor levensduurverlenging.

  • Pilots uitvoeren voor het testen van een nieuw verdien- en bedrijfsmodel.

3. Sluiten

Milieu-impact verkleinen door materiaalstromen te sluiten. Materialen worden steeds opnieuw herbruikt, waardoor de hoeveelheid verspilling en afval wordt geminimaliseerd. Reststromen worden gescheiden en blijven gespaard van de afvalberg en de verbrandingsoven.


Waarom cirkels sluiten?

Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om verspilling tegen te gaan.

Verminderen van verspilling staat vaak direct verbonden aan minder productiekosten.

‘Afval’ en reststromen zijn steeds vaker geld waard.

Recycling en afvalvermindering worden steeds vaker opgenomen in regelgeving.


Hoe Horizonteer helpt:

  • Reststromen verminderen door processen te analyseren, actief te experimenteren en verbeteringen door te voeren.

  • Recyclingpartners vinden en ketensamenwerkingen bewerkstelligen.

  • Nieuwe toepassingen vinden voor reststromen.

Ga vandaag nog aan de slag met circulariteit!

Of je aan de slag gaat met circulariteit is niet de vraag. Wel is de vraag wanneer je dat gaat doen. Start vandaag nog! We helpen je graag op weg richting de circulaire economie. Daarbij denken we niet alleen maar met je mee, we helpen ook met de uitvoering. Zo kom je snel tot resultaat.