Blog
Hoe overtuig je je omgeving om te verduurzamen?
Duurzaamheid is niet langer een optie, maar een noodzaak. Steeds meer bedrijven en individuen zetten stappen richting een circulaire economie, een duurzame toekomst en milieuvriendelijke werkprocessen. Maar hoe overtuig je je collega’s, teamleden of zelfs familieleden om mee te doen?
Hoe haal je subsidies binnen voor duurzame innovatie?
Bij Horizonteer geloven we in de kracht van duurzame innovatie om de wereld een betere plek te maken. Maar een innovatieve oplossing ontwikkelen kost vaak tijd, energie en geld. Subsidies kunnen het verschil maken tussen een goed idee dat op de plank blijft liggen en een project dat impact maakt. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie succesvol subsidies binnenhaalt? Hieronder delen we enkele praktische tips
5 praktische tips voor duurzame stappen die jij morgen kan zetten.
Om toekomst bestendig te zijn en de concurrentie voor te blijven is duurzaamheid een onderwerp dat bedrijven in deze tijd moet omarmen. Maar waar begin je als je snel impact wilt maken? Het goede nieuws: grote resultaten vereisen niet altijd grote veranderingen. In dit artikel delen we vijf praktische tips en sustainable growth hacks waarmee jouw organisatie direct kan verduurzamen en tegelijk kosten kan besparen. Ecologie en economie gaan namelijk hand in hand. Dit zijn voorbeelden van laaghangend fruit die je vandaag nog kunt plukken.
Duurzaamheid kan goed zijn voor het milieu én voor je portemonnee
Duurzaamheid is een belangrijk thema dat steeds meer aandacht krijgt. Toch heerst nog vaak de misvatting dat duurzame keuzes per definitie duurder zijn. Hoewel dit in sommige gevallen wel eens waar kan zijn, is het belangrijk te benadrukken dat duurzaamheid niet altijd gepaard gaat met hogere kosten. Sterker nog…
Trends in de wereld van Textiel
Elk nieuw idee, product of bedrijfsplan vereist een sprong in het diepe en is gebaseerd op een aantal aannames. Deze aannames kunnen je idee maken of kraken. In deze blog leggen we uit hoe je deze aannames in kaart kan brengen en kan prioriteren, zodat jij weet met welke aannames jij als eerste moet testen en valideren.
Ontdek de circulaire mogelijkheden in jouw bedrijf!
Elk nieuw idee, product of bedrijfsplan vereist een sprong in het diepe en is gebaseerd op een aantal aannames. Deze aannames kunnen je idee maken of kraken. In deze blog leggen we uit hoe je deze aannames in kaart kan brengen en kan prioriteren, zodat jij weet met welke aannames jij als eerste moet testen en valideren.
Duurzaam Ondernemen Canvas: Jouw Routekaart naar een Groene Toekomst
Het 'Duurzaam Ondernemen Canvas' helpt jou om dit proces te stroomlijnen en geeft je de tools om stap voor stap duurzamer te ondernemen.
ESG en CSRD: Duurzaamheid transparanter maken
ESG en CSRD, twee afkortingen die we steeds vaker tegenkomen in het bedrijfsleven. Maar wat betekenen ze nou precies, en hoe verhouden ze zich tot elkaar? In deze blogpost duiken we in de wereld van duurzaamheid en transparantie.
Agile werken: Van korte sprints naar snel resultaat en innovatie
Ben je klaar om afscheid te nemen van trage, lineaire processen die innovatie belemmeren? Ontdek hoe Agile werken je helpt om in korte sprints baanbrekende innovaties te realiseren.
Ecodesign: de toekomst van productontwikkeling
Ecodesign is een manier van ontwerpen die rekening houdt met de impact van een product of dienst op het milieu. Het doel van ecodesign is om de milieu-impact van producten en diensten te verminderen, zonder in te boeten op de kwaliteit of functionaliteit.
Brainstormen voor succes: de kracht achter innovatie en creativiteit
Creatieve ideeën en innovatie vormen de bouwstenen van groei en vooruitgang. Een krachtige manier om deze ideeën te genereren en problemen op te lossen is door middel van brainstormen. Maar wat maakt brainstormen zo effectief en hoe kun je het ten volle benutten? In deze blogpost duiken we dieper in de wereld van brainstormsessies, delen we waardevolle tips en technieken, en ontdekken we hoe je deze cruciale creatieve tool kunt inzetten om je doelen te bereiken en nieuwe horizons te verkennen.
Geen rapport in de la, maar zelfstandige groei
In een wereld vol advies, verliezen organisaties soms het vertrouwen in de eigen innovatieve kracht. Hoe zorg je dat niet eindigt met een rapport in een la, maar met actie en blijvend resultaat? Aan de hand van een interview met econoom Mariana Mazzucato in de Groene Amsterdammer leggen we uit hoe zowel adviseurs als opdrachtgevers kunnen zorgen dat er echt resultaat wordt geboekt en wat het verschil is tussen consultants en strategisch ontwerpers.
Team Canvas
Ben je bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf of gaat er een nieuw projectteam van start? Mogelijk is het Team Canvas dan een waardevol hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in de dynamiek van het beginnende team. Het canvas biedt een gestructureerde aanpak om de dynamiek en samenwerkingsprocessen te verkennen. Het helpt teams bij het bespreken van belangrijke aspecten zoals doelstellingen, rollen, communicatie, sterke punten en uitdagingen.
De R-Ladder en de transitie naar een circulaire economie
De R-ladder is een hiërarchie van acties met betrekking tot productbeheer en afvalvermindering. Het doel van de R-ladder is om afval te elimineren en waar mogelijk om te zetten in waardevolle hulpbronnen, de behoefte aan nieuwe hulpbronnen te verminderen en een duurzame en circulaire economie te creëren.
Een goede landingspagina
Een paar weken geleden hebben we ons Innovatiehandboek aan jullie gepresenteerd (hier gratis te downloaden!). In ons innovatiehandboek delen we experimenten en methoden waarmee je jouw business idee kunt testen op de drie pilaren van een succesvol product: wenselijkheid, haalbaarheid en levensvatbaarheid. Om te zorgen dat jouw idee slaagt, moet je ervoor zorgen dat je product goed aansluit bij de vraag van de gebruiker.
AI over innovatie
We gaven ChatGPT, een chatbot met kunstmatige intelligentie ontwikkeld door onderzoekslab OpenAI, de opdracht content te schrijven over vijf manieren om ideegeneratie aan te pakken. De chatbot is anno 2022 namelijk in staat om op verzoek “conversational” en menselijke tekst te genereren. Door ChatGPT een prompt te geven, kan het antwoorden genereren die een gesprek voortzetten of de gegeven prompt uitbreiden. In ons geval vroegen wij het als experiment een boeiende blogpost voor de website te schrijven.
Innovatie handboek
Heb jij ook zo’n last van goede ideeën? Ondernemers hebben vaak veel ideeën over hoe ze hun bedrijf kunnen uitbreiden of hoe ze nieuwe bedrijfsideeën kunnen implementeren. Innovatie is echter niet makkelijk en veel ideeën falen. Het is daarom belangrijk om goed, goedkoop en efficient je ideeën te testen. Lost jouw idee een probleem voor je doelgroep op? Heeft jouw idee wel echt waarde voor je doelgroep? En, willen klanten wel echt betalen voor jouw oplossing? Dat zijn de vragen waar ons MKB Handboek jou mee helpt om vragen op te vinden.
Abonneer je op onze nieuwsbrief!
Meld je aan met je e-mailadres om een keer per kwartaal onze nieuwsbrief te ontvangen. Hierin staan nieuws, updates en de laatste blogposts van Horizonteer.