Ontdek de circulaire mogelijkheden in jouw bedrijf!
Breng je keten in kaart.
Van een lineaire-, naar een circulaire keten. Dat klinkt complex, en hoe pas je dit in de praktijk toe? Waar begin je en waar liggen kansen binnen jouw organisatie? Het 'Keten in Kaart Canvas' helpt jou om inzicht te krijgen in jouw keten, wat de in- en uitstromen zijn en brengt je op ideeën waarmee je morgen al aan jouw circulaire groei kan beginnen.
1. Breng je keten in kaart
Om erachter te komen waar er winst te behalen valt is het handig om te beginnen met het in kaart brengen van jullie keten. Het gemakkelijkst is het om deze te tekenen. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld gegeven, deze kan je gebruiken als houvast.
Stap 1: Kies een specifiek product, verpakking of materiaal.
Dit mag van alles zijn, als het maar beweegt binnen jullie organisatie.
Stap 2: Plaats jezelf en de stakeholders in de keten.
Plaats jezelf in het midden van het blad. Je hebt waarschijnlijk ook te maken met diverse stakeholders, plaats deze op de juiste plek in de keten. Denk aan producenten, leveranciers, klanten, tussenhandelaren, retailers, afvalverwerkers, etc.
Stap 3: Teken de pijlen.
Teken nu met pijlen alle bewegingen die er in jouw keten plaats vinden. Waar begint het product/verpakking/materiaal en waar eindigt het? Zijn er misschien al gesloten kringen in de keten?
2. Waar wordt waarde toegevoegd en waar gaat waarde verloren?
Je hebt de keten getekend. Nu kunnen we bekijken waar de waarde van producten verandert. Door een nieuw materiaal, verpakking, onderdeel of product toe te voegen wordt de waarde verhoogd, en waar iets wordt weggegooid of uit de keten verdwijnt wordt de waarde lager.
3.Welke veranderingen hebben invloed?
Het kan zo zijn dat er externe factoren effect kunnen hebben op de keten. Zijn er relevante veranderingen binnen jouw bedrijf, keten of in de regelgeving welke effect kunnen hebben op de keten? Mocht je er niet zeker over zijn, is dit een mooi moment om te noteren welke vragen je nog hebt over opkomende veranderingen of regelgeving.
4. Waar liggen kansen?
Na het gebruik wil je de waarde van het product, verpakking of materiaal maximaal behouden. Zo minimaliseer je verlies op economisch, en ecologisch niveau. Een zo klein mogelijke circulaire loop is hierbij het streven. Dit is waar de R-ladder voor staat; met zo min mogelijk waardeverlies met R-strategie 0: Refuse. Hoe hoger op de ladder, hoe groter de circulaire loop, waardoor de kans op waardeverlies groter wordt. Door van boven naar beneden de R-ladder af te gaan kan je inspiratie opdoen en kansen ontdekken in jouw keten.
5. De diepte in
In stap vijf worden er verdiepende vragen gesteld. Deze hebben betrekking op waar de meeste impact te behalen valt. Verder is het belangrijk om te kijken hoe je eventuele retourlogistiek kan organiseren. Het kan namelijk waardevol zijn om materiaal terug te laten komen in jouw keten.
Vervolgens is het interessant om te kijken of jouw ideeën en vraagstukken ook voor andere bedrijven van toepassing kan zijn, waardoor je dit samen kunt oppakken. Dit kan ook gelden voor andere stromen of afdelingen binnen jullie eigen bedrijf.
6. Aan de slag!
Nu maak je het echt concreet, wat kan je morgen doen om verbeteringen aan te brengen? Met welke kansen wil je aan de slag en wat heb je hiervoor nodig?
Met het 'Keten in Kaart Canvas’ heb je een hulpmiddel in handen om overzichtelijk in kaart te brengen welke circulaire kansen er binnen jouw bedrijf liggen. Gebruik dit canvas om het gesprek aan te gaan met je stakeholders: samen kom je verder.
Het canvas wordt verstuurd naar jouw mail adres.
Ook wordt er een link meegestuurd naar een Mural template van het canvas, zodat je meteen online aan de slag kan gaan!
Download hier gratis het Keten in Kaart Canvas!