Risicovolle aannames
Zo breng je aannames in kaart!
Elk nieuw idee, product of bedrijfsplan vereist een sprong in het diepe en is gebaseerd op een aantal aannames. Wanneer deze aannames niet waar blijken te zijn, kunnen ze je idee doen falen. Deze aannames zijn een risico aangezien je deze nog niet getest en gevalideerd hebt. Daarom is het belangrijk dat je deze aannames test en valideert, zodat je nieuwe idee meer kans op slagen heeft. Het in kaart brengen van deze aannames is de eerste cruciale stap voor het valideren van je aannames. Horizonteer heeft een canvas met stappenplan ontwikkeld waarin jij deze aannames in kaart kan brengen en kan prioriteren! Download het canvas onderaan de pagina.
Voorbeeld: Ontwikkeling van een meditatie-app
Hoe je deze aannames in kaart kan brengen en kan prioriteren kan het best uitgelegd worden aan de hand van een voorbeeld. Stel dat je een idee hebt voor het ontwikkelen van een meditatie-app voor smartphones en je wilt onderzoeken welke aannames je hierbij maakt. Het is handig en nuttig om deze aannames in drie categorieën onder te verdelen:
Wenselijkheid: is er wel een markt voor dit idee, en is deze markt groot genoeg en te bereiken? Voor de meditatie-app zijn dit: “mensen willen mediteren”, “mensen willen hun smartphone gebruiken om te mediteren”, “mensen hebben smartphones” en “mensen willen extra video content”.
Haalbaarheid: is er wel genoeg capaciteit en zijn er genoeg middelen om het idee te realiseren? Voor de meditatie-app is dit: “er zijn genoeg app-ontwikkelaars beschikbaar die we kunnen inhuren”.
Levensvatbaarheid: kan dit idee meer omzet dan kosten genereren? Voor de meditatie-app is dit: “mensen zijn bereid geld te betalen voor de meditatie-app”.
De aannames worden vervolgens geplaatst op een matrix. Op de x-as plaats je al je aannames om te laten zien hoeveel bewijs je hebt om een specifieke aanname te ondersteunen. Op de y-as plaats je al je aannames in termen van belangrijkheid. De aannames in het quadrant rechtsboven zijn je meest risicovolle aannames. Dit zijn namelijk aannames die cruciaal zijn voor het slagen van je idee maar waarvoor het bewijs om deze aannames te ondersteunen ontbreekt. Het valideren van deze aannames heeft dus de hoogste prioriteit. Voor het voorbeeld van de meditatie-app ziet dit er dan als volgt uit:
In dit geval zijn de volgende drie aannames het meest risicovol: “mensen willen mediteren”, “mensen willen hun smartphone gebruiken om te mediteren” en “mensen zijn bereid geld te betalen voor de meditatie-app” want deze aannames zijn cruciaal voor het kern product van de meditatie-app. De eerste twee zijn relatief eenvoudig te valideren met kwalitatief onderzoek en marktonderzoek. De laatste is lastiger te valideren, want ongeacht hoeveel mensen je vraagt of ze bereid zijn om voor de app te betalen, als het er daadwerkelijk op aan komt doen ze het uiteindelijk misschien toch niet. Het testen van deze aannames voor de meditatie-app heeft dus de hoogste prioriteit: ze zijn erg belangrijk voor je kern product en er is nog geen bewijs dat de aanname kan ondersteunen. De aanname “mensen willen extra video content” is minder riskant omdat deze niet raakt aan het kern product; het bepaalt alleen of het het waard is om een stel extra videos te plaatsen in de app. De aannames “mensen hebben smartphones” en “er zijn genoeg app-ontwikkelaars beschikbaar die we kunnen inhuren” zijn minder riskant omdat er al genoeg bewijs bestaat ter ondersteuning van deze aannames.
Download het canvas hier!
Het canvas wordt verstuurd naar jouw mail adres.
Ook wordt er een link meegestuurd naar een Mural template van het canvas, zodat je meteen online aan de slag kan gaan!