Bedrijfsmodel Canvas
Hoe kan je je bedrijf laten groeien?
Wil je een nieuw bedrijf opzetten of je huidige bedrijf doen laten groeien? Het gebruiken van het Business Model Canvas is een goed begin! Het kan je helpen om in kaart te brengen hoe levensvatbaar je bedrijf wordt, is of blijft. Het Business Model Canvas (BMC), oftewel Bedrijfsmodel Canvas, ontwikkeld door Osterwalder & Pigneur (2010), bestaat uit 9 bouwblokken die alle aspecten van je bedrijfsmodel omvatten. Deze bouwblokken gaan over je bedrijf, je waardepropositie, je klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten.
In deze blog worden de individuele bouwblokken één voor één behandeld. Met een opgesteld Bedrijfsmodel Canvas creëer je focus en gemeenschappelijk begrip binnen je bedrijf waardoor je makkelijker kan bijsturen. Het is een goed startpunt voor een discussie, meeting of workshop. Horizonteer heeft een eigen Bedrijfsmodel Canvas met uitleg ontwikkeld om hiermee aan de slag te gaan. Download ‘m onderaan de pagina!
De 9 bouwblokken
1) Klantsegmenten: wie zijn je klanten?
Je begint met het beschrijven van de verschillende groepen klanten die je wilt bereiken. Volgens Osterwalder & Pigneur (2010) zijn klanten het hart van elk bedrijfsmodel, immers zonder winstgevende klanten zal je bedrijf het niet lang overleven. Om aan de eisen en wensen van alle klanten te voldoen is het handig om de klanten in te delen in verschillende segmenten met gemeenschappelijke behoeften en gedrag. Het is ook goed mogelijk dat er maar één groot klantsegment is. Het is in ieder geval belangrijk om hierover na te denken, zodat je een bedrijfsmodel kan bouwen dat is gebaseerd op een goed begrip van specifieke klantbehoeftes.
2) Waardeproposities: waarin onderscheidt je product?
De waardepropositie is de reden waarom je klanten jouw product gaan kiezen, doordat je bijvoorbeeld een klantprobleem oplost of perfect aan een klantbehoefte voldoet. Kortom de waardepropositie beschrijft de voordelen/waarde die je bedrijf aanbiedt aan je klanten. Met behulp van het waardepropositie canvas kun je hier verder op in gaan. Waarde voor de klant kan gecreëerd worden op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het bieden van een goede service, verhoogd gebruiksgemak, aantrekkelijke prijs of een uniek assortiment.
3) Kanalen: hoe vinden klanten je bedrijf?
Bij het bouwblok kanalen beschrijf je hoe je als bedrijf communiceert met je klanten en hoe je deze klanten bereikt om je waardepropositie te leveren. Kanalen zijn klantcontactmomenten en spelen een belangrijke rol voor de klantbeleving. Kanalen dienen verschillende functies, zoals het verkopen van je product of dienst, het vergroten van je bedrijfsbekendheid, het bieden van klantondersteuning na aankoop en het verzamelen van feedback van je klanten.
4) Klantrelaties: hoe heb je contact met klanten?
In dit bouwblok beschrijf je welke type relaties je bedrijf aangaat met de specifieke klantsegmenten. Relaties kunnen variëren van persoonlijk tot geautomatiseerd. Je bouwt relaties op met klanten om ze te werven, om de verkoop te stimuleren of om ze te ondersteunen en te behouden. De stijl waarop je met klanten communiceert heeft een grote invloed op de algehele klantervaring. Hierbij een paar voorbeelden. Bij persoonlijke begeleiding is de relatie gebaseerd op menselijke interactie: een klant kan praten met een echte verkoper om hulp te krijgen bij of na het aankoopproces. Bij zelfservice heeft het bedrijf geen directe relatie met klanten, en moet er middelen beschikbaar zijn voor klanten om zichzelf te helpen.
5) Inkomstenstromen: hoe ga je inkomsten genereren?
Je betalende klanten zorgen voor de inkomsten. Als klanten het hart van het bedrijfsmodel zijn, dan zijn inkomstenstromen als het ware de slagaders. Elk klantsegment kan een of meerdere inkomstenstromen genereren, bijvoorbeeld door verkoop, verhuur, service of abonnementen. Bij dit bouwblok beschrijf je hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken. Hierbij is het belangrijk te onderzoeken hoeveel je klanten bereid zijn te betalen voor de toegevoegde waarde die je levert.
6) Kernmiddelen: wat heb je nodig om je bedrijfsmodel te laten werken?
In dit bouwblok beschrijf je de belangrijkste middelen die nodig zijn om je bedrijfsmodel werkend te krijgen. Met behulp van deze middelen kan het bedrijf de unieke waardepropositie realiseren, relaties onderhouden met klanten en inkomsten verdienen. Kernmiddelen kunnen fysiek, intellectueel, financieel en menselijk zijn, bijvoorbeeld productiefaciliteiten, machines, distributienetwerken (alledrie fysiek), patenten (intellectueel), kredietlijnen (financieel) en kennis van medewerkers (menselijk). Je kan deze kernmiddelen verkrijgen door ze zelf aan te schaffen of bijvoorbeeld door partnerships aan te gaan.
7) Kernactiviteiten: wat gaat je doen om je bedrijfsmodel te laten werken?
In dit bouwblok beschrijf je de belangrijkste acties die je als bedrijf moet ondernemen om succesvol te kunnen opereren. Net als de kernmiddelen moeten de kernactiviteiten bijdragen aan het realiseren van de waardepropositie, maar ook om je klantrelaties te onderhouden en je markten te bereiken. Afhankelijk van de capaciteit binnen je bedrijf kun je deze activiteiten zelf uitvoeren of uitbesteden. Kernactiviteiten kunnen te maken hebben met productie, bijvoorbeeld activiteiten gerelateerd aan het ontwerpen, maken en leveren van een product. Kernactiviteiten kunnen ook te maken hebben met problemen oplossen, bijvoorbeeld adviesbureaus, dienstverleners en ziekenhuizen houden zich hoofdzakelijk bezig met het oplossen van problemen.
8) Kernpartners: welke partners heb je nodig om je bedrijfsmodel te laten werken?
In dit bouwblok beschrijf je welk netwerk van leveranciers en partners je nodig hemt om je bedrijfsmodel tot een succes te brengen. Er zijn verschillende redenen om partnerschappen aan te gaan. Met de juiste partners kun je ervoor zorgen dat je bedrijfsdoelen sneller worden gehaald. Zo zou je er als bedrijf voor kunnen kiezen om samen te werken met een partner om de kernactiviteiten en kernmiddelen te optimaliseren, het is vaak namelijk niet logisch of efficiënt om alles als bedrijf zelf te willen doen.
9) Kostenstructuur: welke kosten worden gemaakt om het bedrijfsmodel te laten werken?
In dit bouwblok beschrijf je alle kosten die je maakt om je bedrijfsmodel draaiende te houden. Zo gaan het creëren en leveren van waarde en het onderhouden van klantrelaties allemaal gepaard met kosten. Kosten kunnen relatief eenvoudig berekend worden nadat de kernmiddelen, kernactiviteiten en kernpartners in kaart gebracht zijn. Ieder bedrijf heeft te maken met vaste en variabele kosten. Vaste kosten worden ook wel constante kosten genoemd, zoals salaris van medewerkers of de huur en onderhoud van het bedrijfspand. Variabele kosten zijn kosten die evenredig variëren met het volume van de geproduceerde producten of diensten.
Alle 9 bouwblokken compleet?
Wanneer je alle negen bouwblokken hebt doorlopen, heb je een overzichtelijk beeld van je bedrijfsmodel. Je kan nu goed onderbouwde stappen zetten. Het is nu ook een goed moment om het Waardepropositie Canvas in te vullen, zodat je de waardepropositie(s) voor je klantsegment(en) nog scherper en in meer detail kan specificeren.
Bron: Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons.
Download het canvas hier!
Het canvas wordt verstuurd naar jouw mail adres.
Ook wordt er een link meegestuurd naar een Mural template van het canvas, zodat je meteen online aan de slag kan gaan!