Case: MiGuide
In het kort
Patiënten die hun leefstijl willen en moeten veranderen kunnen door een huisarts doorgestuurd worden naar leefstijlcoaching. Echter gebeurt dit nog te weinig. Samen met MiGuide hebben we de propositie richting doorverwijzers herzien, zodat meer huisartsen de keuze maken voor een Gecombineerde Leeftstijlinterventie (GLI), een medicatievrije behandeling.
Wat hebben we gedaan?
In de eerste workshop met MiGuide hebben we samen onderzocht waar de sterke en unieke punten van hun propositie liggen. Op basis van deze inzichten hebben wij verschillende waardeproposities gemaakt die perfect aansluiten op de krachten van MiGuide. Met deze proposities zijn wij aan de slag gegaan en hebben we verschillende huisartsen benaderd voor gesprekken. Op basis van de resultaten uit de interviews hebben we behoeften in kaart weten te brengen betreffende het doorverwijzen naar GLI.
Door middel van deze uitgevoerde interviews hebben we een helder inzicht verkregen in de specifieke behoeften van huisartsen. Het is van essentieel belang om de werkelijke eisen en wensen te begrijpen bij de ontwikkeling van een dienst. Met de juiste inzichten in het gebruik en de doelgroep kunnen we een gerichte benadering hanteren om de gebruiker effectief te bedienen, rekening houdend met de daadwerkelijke behoeften die naar voren komen.
Als vervolgworkshop zijn we met MiGuide samen gaan zitten om de nieuwe positionering te bepalen. Hierbij hebben we de waardeproposities en resultaten van de interviews naast elkaar gelegd en gedefinieerd welke positioneringen kansrijk zijn voor MiGuide. Een krachtige start voor de ontwikkeling van hun nieuwe marketingstrategie!
“De outreach van Horizonteer naar huisartsen heeft gezorgd voor waardevolle inzichten. De vertaling hiervan heeft geholpen in het duidelijker maken van onze waardepropositie richting doorverwijzers.”
— MiGuide
Wat hebben we opgeleverd?
Door met veel huisartsen te praten hebben we uitgevonden wat hun drijfveren zijn, hoe ze tegen GLI aankijken en welke barrières ze ervaren om patiënten door te verwijzen naar een GLI traject. Hieruit bleek voornamelijk de effectiviteit van GLI programma’s een barrière. Deze observaties hebben we naast het huidige aanbod van MiGuide kunnen leggen, waardoor we kansen voor verbetering in de waardepropositie hebben kunnen identificeren. Een van de krachten van MiGuide is o.a. wel de effectiviteit van het programma.
Naast het verbeteren van de waardepropositie hebben we ook nog een positioneringstraject gedaan. De uitkomst hiervan was dat MiGuide een unieke positionering heeft kunnen aannemen tussen zowel reguliere GLI aanbieders en concurrerende medicatie. Deze verbeterde waardepropositie en nieuwe positionering heeft gefungeerd als input voor een nieuwe campagne die MiGuide heeft kunnen gebruiken om nog meer patiënten te kunnen helpen aan een gezondere leefstijl.
Horizonteer experience
“Het project voor MiGuide was een inspirerend en verfrissend project. Het team van MiGuide is niet alleen leuk en gezellig, maar ook zeer betrokken bij de verbetering van het bedrijf. Door onze snelle aanpak kwam het project goed op gang en hebben we de mogelijkheid gehad om waardevolle gebruikers-inzichten te verwerken in de lopende resultaten van dit project. MiGuide toont een sterke passie om impact te maken met hun innovatieve product dat in heel Nederland toepasbaar is. Een mooi bedrijf met een mooie missie! En daarom ook een erg leuk project om aan te werken!”
- Yvonne & Willem, Horizonteers op dit project